Eerder traden bij ons op:

 

Masha Bijlsma Band

Zangeres Masha Bijlsma is al opgemerkt door veel buitenlandse jazzcritici: “Masha behoort tot die Europese vocalistes die zich probleemloos kunnen meten met hun Amerikaanse collega’s.” In Duitsland, Zwitserland, Belgie, Italie, Griekenland en Zweden heeft ze haar naam gevestigd tijdens vele concerten met jazzgroten  als Benny Bailey, Gary Thomas, Bob Malach, Stanley Jordan en Tony Lakatos. 
In eigen land zijn de kritieken voor haar cd ‘Whispers and Moans’ uitermate lovend:  “Een prachtig album vol intieme, intense songs. Luistermuziek van de eerste orde”, schrijft Jacques Los,    en:   “Dit wereldwijf heeft een moordstem; de beste Nederlanse jazzplaat van 2008”, jubelt Jean Paul Heck (Telegraaf/Jazzism).   
Ook Masha’s nieuwste CD “For love of Abbey”, een eerbetoon aan de grote amerikaanse zangeres Abbey Lincoln,  wordt met groot enthousiasme ontvangen.
Ruud Meijer (HP de Tijd): “ Bijlsma zingt net zo ‘zwart’ als dat zij blank en blond is. En dat met een timing, dictie en tekstinterpretatie om jaloers op te zijn.”
Jacques Los: “ ‘Tender as a rose’ en ‘Left alone’ krijgen door Masha’s intense vertolkingen, warme stem en de summiere, subtiele begeleiding een sublieme uitvoering.”
Voorzien van prachtige arrangementen van de hand van  haar bandleden neemt Masha haar publiek mee op een swingende ontdekkingsreis door haar eigenzinnige repertoire.
Wat u te wachten staat?
Bijzondere jazzstandards, eigen stukken en jazzy bewerkingen van popsongs van onder anderen Kate Bush en Joni Mitchell.
 
Masha Bijlsma – vocals
Hans Kwakkernaat – piano
Ruud Ouwehand – contrabas
Dries Bijlsma  – drums

https://www.mashabijlsma.com

Programma:

De Graaff – Variations
Hasebos – Glue
Voermans – The Abandoned Amusement Park
Evers – Song
Neus – nieuw werk
Lago – Ciudades: Córdoba & Addis Ababa

Stephanie Francke – saxofoon, Ilse Bies – saxofoon,
Junior Huigen – trombone, Jesse van der Ham – bastrombone,
m.m.v. Kaori Neus – Piano, Robin van Rhijn – Slagwerk,
Daniël de Boer – Contrabas en Jan-Peter de Graaff – Componist

https://youtu.be/0Sc41lt5J6ohttps://www.ensemblemescolare.nl/ensemble-mescolare-goes-hybrid

MESCOLARE GOES HYBRID

Blaasensemble Mescolare zoekt voortdurend naar een nieuw geluid en innoveert door jazz en klassieke invloeden te combineren. Door te spelen met de mogelijkheden die trombones en saxofoons te bieden hebben verrassen ze het publiek keer op keer met een verfrissende blik op bestaand repertoire. Deze Muziekzomer zet het ensemble een nieuwe stap: zij nodigen een jazztrio uit om mee  te spelen en groeien zo van kwartet naar septet. Daarnaast vragen ze verschillende componisten om nieuwe stukken te schrijven. De werken van Jan-Peter de Graaff, Wietse Voermans en Kaori Neus beleefden hun wereldpremière tijdens de Muziekzomer! Met het uitgebreide ensemble hebben de componisten een breed scala aan muzikale mogelijkheden tot hun beschikking.

Mescolare zal haar tour van deze zomer in de Fenix Music Factory afsluiten en laten zien dat verschillende muzikale werelden heel goed samen te brengen zijn in één hybride programma. Laat u wegblazen door een muzikaal feestje!

Carol Andrade en Alex Maia: Canção pra dois (Song for two)

“I made this song for us, we are two, even if alone, two meetings, guitar and voice, and other to come”
(A piece of the text from “Canção para Dois”,
composed by Marcio Celli,
contemporary gaucho singer and composer).

The song, which gives title to the project, defines well the specialty of the meeting of Carol Andrade (singer and songwriter) and Alex Maia (guitarist and arranger), from 1997 to today’s day, companions in life and art .

To celebrate the twentieth anniversary of this fruitful partnership (three albums released: the first in a duo and the other two led by Carol Andrade with Alex Maia in the arrangements, guitar and production), the duo intends to release a new album with original Brazilian music that talk about “a life in duo”. The choice of the theme rescues the true meaning of marriage and exalts the force of love, not that perfect or platonic love, so present in so many songs of the popular songbook, but real love. The idea is to bring to life the dramas of a couple’s life, their joys, conflicts and overcoming; sing what comes after the “and live happily ever after”.

The vocal and guitar formation brings the theme to life and makes the couple’s musical symbiosis clear: A singer and an instrumentalist, both of unmatched quality, who make music like two dancers without a main character in an aura of complicity, delicacy and passion.

“Canção para Dois” is a simple and at the same time grandiose project. It brings in a voice and a guitar the richness and diversity of the music of a giant Brazil! Rhythms like samba, baião and bossa nova “marry” with the waltz, the jazz and even the rock, all together and mixed by a modern seasoning, with smell and taste of poetry, this one that exempts the measure of time and always leads us to the essential.

 

DROOG5
zette op 7 juli j.l. de FMF tijdens
‘North Sea Round Town – 2018′ op z’n kop!

Een nieuw jazzy ensemble dat vooral eigen composities speelt op het grensvlak van jazz en wereldmuziek met een toefje klassiek: een ware wereldse cross-over.
DROOG5 brengt een veelzijdig en afwisselend repertoire met eigen composities van de diverse leden, met wereldse grooves en sfeervolle ambiance, waarin vooral de arrangementen van sopraansax en cello bijzonder zijn. Een eigen en eigentijds geluid met invloedssferen uit alle windstreken.
DROOG5 bestaat uit:
Hans Rikken – sopraansax & klarinetten
Angelique Boel – cello & altsax
Stan Stolk – contrabas
Luuk Kranenburg – drums & percussie
WillemJan Droog – piano & keyboards

Hans Rikken speelde de laatste jaren in gipsyband Latzso en deed diverse theaterproducties. Angelique Boel speelt naast als celliste in het Rijnmond Symfonie Orkest ook altsax in het Dutch Carribean Groove Orchestra en deed diverse jazz-projecten met o.a. Martin Fondse. Stan Stolk, bekend als bassist van Flairck, toerde onlangs nog door Japan met het Global Orchestra en speelde o.a. in de band van Robert Long. Drummer en percussionist Luuk Kranenburg heeft zijn sporen verdiend in Latin bands als o.a. Nueva Manteca, is docent en heeft zijn eigen drumschool. Pianist en componist WillemJan Droog, oprichter van de Brits-Nederlandse pop-jazz band the Relatives (UK-NL), toerde hiermee regelmatig in Nederland, Engeland en België, maakte met dit gezelschap 3 CD’s en richtte zijn eigen muzieklabel op.
Toegang: Gratis!

https://www.facebook.com/events/338839866520734/
http://www.northsearoundtown.nl

 

Percussionist en componist Vernon Chatlein komt uit Curaçao. De plaat ‘Live at the Village Gate’ van Tito Puente uit 1993, waar op Latin dans ritmes op hoogstaand niveau wordt geïmproviseerd, was een keerpunt in zijn leven. Gestimuleerd door zijn vader nam Vernon les in percussie. Hij heeft twee jaar in Cuba gewoond en muziek gestudeerd waaronder de batá, de trommel voor santería (Afro-Cubaanse) ceremonieën. In 2009 is Vernon naar Nederland verhuisd, omdat hij lessen wilde volgen bij een van de grondleggers van de Curaçaose jazz: pianist Randal Corsen. Hij heeft zelfs gespeeld op het album ‘Symbiosis’ van Corsen. In zijn voetsporen heeft Vernon het debuutalbum ‘Peace, Love & Music’ opgenomen met typische Curaçaose ritmes. De plaat (4,5 sterren – Jazzism) is een ode aan Curaçao (first home) Cuba (tweede thuis) en Amsterdam (huidig), maar ook aan jazz en de grondleggers van Latin jazz (Tito Puente, Dizzy Gillespie, Chano Pozo). Naast zijn eigen band speelt Vernon onder meer bij Koffie, Vanta, met eigen theaterproducties en bij Orkater.

 met:
Aki Spadaro – piano
Bernard van Rossum – saxofoon
Humberto Albores Martinez – bas
Steven Brezet – percussie
Vernon Chatlein – percussie
http://www.vernonchatlein.com
https://youtu.be/zWhFZ2Lf50s
https://youtu.be/11ArwzF5muc
https://www.vpro.nl/vrije-geluiden/lees/artiesten/vernon-chatlein.html

Romayne Wheeler nodigt U uit voor een klassiek pianoconcert met een bijzonder verhaal.

Romayne Wheeler, een Amerikaanse pianist van internationale allure heeft als bijnaam: “El pianista de la Sierra”.
Zijn bijnaam vertelt zijn bijzondere levensverhaal: sinds 1992 woont hij bij de inheemse Tarahumara bevolking in Mexico, waar hij muziek componeert die onmiskenbaar is beïnvloed door het extreme landschap en de Tarahumara cultuur.
Af en toe verlaat Romayne Wheeler “zijn” Tarahumaras om concerten in Europa, Canada, en de VS te geven om daarmee onderwijs en medische zorg voor de Tarahumaras te ondersteunen.
Bezoekers genieten van prachtige muziek, foto’s en beeldmateriaal van dit unieke volk en het financiёle resultaat van de concerten wordt overgemaakt naar de stichting in Mexico.
Het is een goede gelegenheid om meer te weten te komen over de zeer bijzondere Tarahumara-cultuur en de muziek van Romayne Wheeler.

Programma:

Johann Sebastian Bach       Jesu, Joy of Man´s Desiring (Choral Prelude)

Ludwig van Beethoven         Sonata in F minor, Op. 57, (Appassionata)
Allegro assai
                                                        Andante con moto
                                                        Allegro ma non troppo

Franz Liszt                             Concert etude No.3 (Un Sospiro)
                                                Consolation III – Hungarian Rhapsody No.2

Romayne Wheeler                 Var.on the Catalan Song: Canticle of the Birds (El cant dels Osells) , Op. 113
                                                Morning Joy, Op. 118
                                                A Rarámuri Family, Op. 139
 A Healing Dance for Nitai
                                                         Moonlight for Michá
                                                         A Rutuburi Dance for Diana
                                                         Serenade for Itzeli
                                                         For Serene Elba
                                                         Alfonsio´s Deer Dance
Tarrega/Wheeler                     Memories of the Alhambra

 

 

“In Trio” is an international jazz trio based in Rotterdam, The Netherlands and was formed in 2015.  At Codarts Conservatory Rotterdam, pianist YingYing Su met drummer Javi Camara and bass player Donatas Bielunskis and invited them to play together. In Trio’s music consists of original music in jazz forms, influenced by the surrounding environment and folk music from all around the world. 
This time instead of Donatas, who is abroad, we invited the great Philip Lewin on bass!

Quote from Erasmus Jazz price (Netherlands):
– Mooie donkere sound, originele pakkende composities 

Music links:

About that Olive Tree
https://www.youtube.com/watch?v=gePsyRpd5Hg

A few more steps
https://www.youtube.com/watch?v=kx8QugdzwzI

The fifth head
https://www.youtube.com/watch?v=tafrRCSs7Cg

Facebook page:
https://www.facebook.com/intriomusic/

Pianiste, componist en arrangeur Anna Elis de Jong studeerde en studeerde af aan het conservatorium in Rotterdam. Ze speelde in verschillende groepen, zoals: Kwartet Anna Elis de Jong en Stages of Being Group. Ze vergezelde vele zangers zoals Lilian Vieira en Maria Joao Mendes. Ze trad op in Nederlandse podia en theaters, maar ook in het buitenland. (Italië – Venetië en Formiggini, Korea – Seoul, Spanje – Madrid, Frankrijk – Parijs, Duitsland – verschillende plaatsen, Mexico-stad en natuurlijk Rio de Janeiro, Friburgo, Metropolis e.a.)
Sinds 1998 doceert ze aan Codarts, het Conservatorium van Rotterdam, waar zij ook de coördinator is van de afdeling Latijns-Amerika. In deze functie organiseert ze vele projecten met betrekking tot Braziliaanse muziek. Ze reist om het jaar naar Brazilië om concerten te geven in Rio, zowel met haar eigen projecten als met de studenten van Codarts. Projecten uit 2006-2009: Symphonic Songs van Jobim, Dansamba, Tribute to the music of Guinga 2010: Opera do Malandro in samenwerking met de Braziliaanse gitarist Nelson Faria. In 2011 nam ze het eerste deel van haar CD “Stages of Being” op met Nelson Faria, Ney Conçeicão en Rafael Barata in Rio de Janeiro. Het tweede deel werd opgenomen in Nederland met Ed Verhoeff, Maciej Domaradzki, Michalis Cholevas, Udo Demandt en Miguel Hisroshi Garcia. In 2015 was ze te gast in Brazilië, São Paulo (EMESP), waar ze een masterclass en een concert gaf met studenten van Codarts.
“Op haar cd ‘Stages of Being’ toont Anna Elis zich een veelzijdige pianist, componist en arrangeur. Ze verbindt moeiteloos Braziliaanse muziek met jazz, klassiek en andere stijlen van wereldmuziek. Haar composities spreken hun eigen taal en bewegen zich vrij in het domein van de Latijns-, Jazz- en Midden-Oosterse muziek. Een uitdaging, een belofte, poëzie, verrassend!” (Pianowereld, F. Schulze)

Muzikale gesprekken, die voortkomen uit de gevoelige improvisaties van een violist uit de Canarische Eilanden en die worden gecombineerd met de delicatesse en tegenstrijdigheden van een Cubaanse pianist. Tonen die intensief muzikaal converseren. Harmonieën die doen herinneren aan jazz en klassieke muziek. Geluidspassages die ons terugvoeren naar de Canarische en Cubaanse wortels van volksmuziek.

Geleid door de samensmelting van verschillende mondiale invloeden, gaat u in iets meer dan een uur tijd op een transoceanische reis door zowel eigen composities, als bewerkingen van grote componisten. Van André Mehmari, tot Chick Corea, tot David Chesky. De 4000 mijlen die de Canarische Eilanden van Cuba scheidt, worden een muzikale droom waarin het talent van Humberto Ríos & Pablo Rodríguez van noot tot noot in intieme conversaties tot uiting komt.

Oorspronkelijk uit La Palma in de Canarische eilanden, heeft Pablo Rodríguez al vanaf zes jaar oud viool leren spelen. Nog eens zes jaar later gaven zijn zussen hem een opname van Stephane Grappelli cadeau en was hij aan diens muziek verkocht. Dankzij deze fascinatie begon hij al gauw zijn eigen jazz improvisaties op de viool te ontwikkelen, iets wat hem sindsdien immens heeft geholpen bij de interpretatie van andere stijlen, zoals flamenco en vele verschillende soorten volksmuziek.

Ondanks zijn passie voor jazz en improvisatie, is hij zijn muzikale opleiding in Madrid begonnen als klassiek violist onder begeleiding van Alfredo García Serrano en heeft deze voortgezet bij Codarts in Rotterdam onder supervisievan András Czifra. Daar heeft hij zijn studie tenslotte afgerond met een master in Latijns-Amerikaanse Jazz bij Christiaan Ranjan Biswas and Anna Elis de Jong.

Pablo Rodríguez heeft opgetreden op verscheidene grote podia, zoals in De Doelen in Rotterdam, het Ateneo in Madrid, het Auditorio in Tenerife, de Escola Tom Jobim in Brazilië en in het Alfredo Kraus Auditorium in Gran Canaria, inclusief op festivals zoals het Heineken Jazz & Más, het Mercat de la Música Viva de Vic en het Amsterdam Music Festival.

Daarnaast heeft hij met verschillende artiesten samengewerkt, zoals Jose Manuel León, Jorge Pardo, Carles Benavent, Tim Kliphuis, Pedro Díaz, Ima Galguén (arranger & composer), Pedro Sanz, Kike Perdomo, NEI-L, Voodrish, Nacho Aldeguer, Juan Carlos Pérez Brito en Domingo “Colorao”.

Humberto Rios is een Cubaanse pianist geboren in Havana, die op vierjarige leeftijd begon met pianospelen. Hoewel hij is opgeleid als klassiek pianist, heeft hij zich al vanaf het vroegste begin aangetrokken gevoeld tot jazz en Cubaanse volksmuziek. Op zeventienjarige leeftijd begon hij internationaal op te treden, waarbij zijn eerste concert samen met de Latijns-Amerikaanse jazzband Chicos de la Habana was tijdens het Barbados Jazz Festival. Daar ontmoette hij ook zijn idolen Roy Hargrove, Horacio El Negro en Giovanni Hidalgo, In 2010 verhuisde hij naar Spanje voor een Bachelor aan het Conservatorium van Zaragoza onder supervisie van Antonio Pérez Roy en Enrique Bagaría. Daarna verhuisde hij naar Nederland, waar hij momenteel nog steeds woont en werkt. In 2017 werd hij uitgekozen om op te treden op het North Sea Jazz Festival met zijn eigen band DHD-Trio.

Beluister “Transoceánica”  https://youtu.be/5eDAqPIrDpM 
www.pablorodriguezmusic.com/conversations

Dear friends, I am looking forward to play at the Fenix Music Factory again! I’ll play for you new solo works by Maxim Shalygin, Maurizio Bignone as well as compositions by Michael Gordon, Karen Tanaka and many others.
Hope to see you there! 

Maya Fridman opent een voor een al je zintuigen, komt binnen en gaat nooit meer weg…(HH)

Na haar indrukwekkende improvisaties met het Aeon-trio (met Atsuko Kohashi op piano en Frans van der Hoeven op bas, CD-release concert ‘Elegy” bij TRPTK) vorig jaar op ons podium, kon een solo-recital niet uitblijven.

Welcome again, Maya!

http://mayafridman.com
https://www.youtube.com/watch?v=Nz50kB1rShw
https://www.youtube.com/watch?v=TmKqQmEiy3g
https://www.youtube.com/watch?v=cVAwMxJtb1E
https://www.youtube.com/watch?v=m3UeMU3Xzuo

Eric Vloeimans (tr), Kinan Azmeh (cl) en Jeroen van Vliet (p), zondagavond 18 maart 2018, 20:30 pm
intieme Levanter tour-afsluiting in de perfect akoestische setting van de FMF…

Lucie Štěpánová is geboren in Praag. Haar moeder is zangeres en haar vader violist. Ze begon op vierjarige leeftijd piano te spelen. Haar eerste celloles kreeg ze toen ze elf jaar oud was. Ze studeerde cello op het Praags Conservatorium bij Jaroslav Kulhan en vanaf 1994 vervolgde ze haar studie op het Utrechts Coservatorium bij Lenian Benjamins en Elias Arizcuren. In het jaar 2001 behaalde ze haar Orkestdiploma bij Christoph Henkel op de Freiburger Muziekhochschule in Duitsland en in 2003 sloot ze haar studie af met het Artist Diploma (solistendiploma) bij Janos Starker op de School of Music van de Indiana University in de USA. In het zelfde jaar won ze daar de eerste prijs op het David Popper concours. Lucie heeft tijdens haar studie vele cello- en kamermuziekmasterclasses gevolgd.Zij treedt vaak op als solist met orkesten en in verschillende kamermuziekbezettingen in binnen- en buitenland. Zij heeft een aantal opnames en live-registraties gemaakt voor de Tsjechische radio, solorecitals gegeven op het Jong Praagfestival en gesoleerd met het Praags Filharmonisch orkest.
Met het Freiburgs Akademisch Orkest heeft ze als soliste door de VS getourd.
Er zijn twee documentaires over haar gemaakt, voor de Japanse en de Tsjechische televisie. Er is een stuk speciaal voor haar en haar moeder gecomponeerd door de Tsjechische componist Jiří Gemrot, wat ze samen hebben opgenomen voor de Tsjechische radio. Toen ze op solotoernee was door Japan heeft ze in de Casuals Hall gespeeld voor de Japanse kroonprinses.
Tussen april 2004 en april 2009 was ze vast lid van het Cello Octet Conjunto Iberico. Met dit ensemble heeft ze concerten gegeven in Amerika, Mexico, Brazilië, Spanje, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Polen en Kroatië en samengewerkt met solisten en componisten zoals Bernarda Vink, Tereza Berganza, Arvo Pärt en Mauritio Kagel.
Sinds 2007 vormt zij een duo met pianiste Ksenia Kouzmenko, waarmee zij in concertzalen door heel Nederland gespeeld heeft, o.a in het Concertgebouw.
In 2011 heeft ze samen met Anne Knappstein, de celliste van het Nederlands Symfonie Orkest, het Lucan Cello Duo opgericht.
Lucie is veelzijdig in haar muzikale bezigheden. Zo is ze bijv. in december 2009 begonnen met het project „Bach in het donker“. Ze speelt daarbij solocomposities van Bach en anderen helemaal in het donker en geeft op deze intieme manier de luisteraar de gelegenheid zijn concentratie volledig op de kracht van de klank te richten. De premiere heeft plaats gevonden in het Parooltheater in Amsterdam.

Ksenia Kouzmenko werd geboren in Minsk, Belarus, als dochter van een pianistenechtpaar. Op zevenjarige leeftijd werd ze aangenomen op het Nationaal Muziek College te Minsk, waar ze cum laude afstudeerde, met gouden medaille. Ze vervolgde haar pianostudie aan de Nationale Muziekakademie, waar ze, eveneens cum laude, haar master degree haalde als concertpianist, docent, en in pianobegeleiding en kamermuziek.
In 1995 kwam ze met een internationale studiebeurs naar Nederland voor een post-graduate studie bij Naum Grubert aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Ksenia ontving in 1997 en 1998 een beurs van de Yuri Egorov Foundation. Ze volgde vele masterclasses bij o.a. Abbey Simon, György Sándor, Elza Kolodin, Vazha Chachava, Lazar Berman, György Kurtág, Earl Wild, Charles Rosen, Jan Wijn, Karl-Heinz Kammerling, Ivan Moravec en is een aantal keer naar Duitsland geweest voor Bach-interpretatiecursussen bij professor Walter Blankenheim. In 1997 werd ze uitgenodigd om als fellow-student deel te nemen aan het Zomerfestival in Tanglewood (V.S.).
Ksenia nam deel aan internationale concoursen in Litouwen, Polen, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, Japan, en Macau, en naast verschillende prijzen voor pianobegeleiding, behaalde ze de tweede prijs en de publieksprijs van het internationale Tromp Muziek Concours te Eindhoven, en de derde prijs op de Rencontres Musicales de Gaillard, Frankrijk.
Zij speelde o.a. met het Nationaal Symfonieorkest van Belarus, het Zeeuws Orkest, het Brabants Orkest, het Collegium Instrumentale Brugense, het Valeriusensemble en het Nederlands Blazersensemble. Najaar 2000 was ze soliste in het Kurtágproject van het Koninklijk Conservatorium onder leiding van Reinbert de Leeuw. In 2004 speelde ze, op aanbeveling van György Kurtág zelf, zijn “…quasi una fantasia…” met het Orchestra della Svizzerra italiana, onder de directie van Olivier Cuendet, in Lugano. Ksenia maakte opnames voor de Nationale Omroep van Belarus, de Nederlandse televisie, de BRT, Classic FM, de Concertzender en radio 4.
Ksenia concerteert in Duitsland (Beethovenfestival in Bonn), Engeland, Zwitserland, België (Festival van Vlaanderen), Italië, Slovenië (Tartinifestival), Spanje (festival “Semana de Musica Caja Astur”), Rusland (Hermitage, St. Petersburg), en overal in Nederland.
Ze speelt kamermuziek met onder andere klarinettist André Kerver, en de Tsjechische celliste Lucie Stepánová. Vanaf 2008 vormt ze een vast duo met de violiste Lisa Jacobs. In 2013 kwam bij Challenge Records hun CD uit met werk van Franck en Ysaye.
Sinds 1999 geeft ze les aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
https://www.facebook.com/Lucie-Štěpánová-cello-Ksenia-Kouzmenko-piano-1460478717406228/

The Noo Ones

Ramón Valle en Gustavo Corrales Romero: Cubaans klassiek en jazz

Ramón Valle ‘Het andere gezicht van de Cubaanse jazz’ en specialist Latijns-Amerikaanse klassieke muziek Gustavo Corrales Romero bundelen weer eens de krachten voor een pianoconcert bij de Fenix Music Factory in Rotterdam. We kunnen op zijn minst één première bevestigen van Corrales en nieuwe werken van zowel Valle en Corrales die recent in première gingen, naast een kernrepertoire op basis van hun laatste CDs en een grote knipoog naar de klassiek muziek van de Cubaanse componisten Lecuona en Fariñas. Speciaal in een nieuw jasje gegoten voor het concert op zaterdag 10 februari 2018 om 20:30.

Wat je kunt verwachten? Een opwindende, volkomen Cubaanse, knetterende interactie op basis van hun twee uiteenlopende repertoires, gespeeld op twee piano’s, rijk aan eigen arrangementen en composities en Valle’s kenmerkende improvisaties, geïnspireerd door hun klassieke opleiding, vele internationale invloeden en Cubaanse achtergrond.

Een Valle-Corrales concert staat bol van Cubaanse vreugde, waarbij deze twee meesters elkaar en het publiek bespelen. Het is een unieke kruising die op bijzondere wijze exotisch Latijns-Amerikaans, vakmanschap en ongedwongenheid combineert. Het is afwisselend intrigerend, opzwevend rhytmisch tot bijna dansbaar, verrassend en ontroerend. Door de toevoeging van de twee pianisten van hun eigen geluid geven ze hun individuele specialisaties een meerwaarde, zodat je zowel oude als nieuwe klanken hoort die desondanks van begin tot eind heel toegankelijk en voortreffelijk blijven. Maar het beste aan Valle-Corrales is hun aanstekelijke chemie. Geen wonder dat het publiek voor meer terug blijft komen.

Valle en Corrales hebben beiden vanaf hun 7e een dubbele Cubaanse opleiding gehad (regulier en in muziek). Afkomstig uit verschillende delen van het land (Holguin en Guantánamo), leerden ze elkaar kennen in het muzikale circuit in Havana en gingen daarna hun eigen weegs, bouwden respectabele internationale carriëres op en herenigden zich in Nederland, waar ze nu beiden wonen en werken. Ze delen de wens om de Cubaanse folkloristische muzikale tradities, waarop de door hun gespeelde klassieke, hedendaagse en jazzmuziek stoelt, uit te dragen en de boeiende verschillen en parallellen met het Europese en Westerse te presenteren. Beide heren beschikken over een uitstraling en expressiviteit die het publiek bewezen aanspreken en een typisch Cubaans charisma dat versterkt wordt in elkaars gezelschap en zich ook doet voelen wanneer ze niet aan de piano zitten.

Tijdens de voorstelling wordt in het Engels toelichting gegeven.

www.ramonvallemusic.com
www.gustavocorralesromero.net
https://youtu.be/V0nQZtUf6aA

The Noo Ones

Je hebt swingende en groovende drummers, beukende en fluisterzacht spelende drummers, achtergrond- en voorgronddrummers en drummers die je eigenlijk geen drummers moet noemen maar slagwerkers. In deze categorie vallen de klanktovenaars, de verhalenvertellers, de liefhebbers van het ex-periment die de verrassendste kleuren aan hun drumkit ontlokken.
Joost Lijbaart is zo’n drummer: wendbaar in samenspel, maar met eigen hand-tekening. Het is dan ook met name Lijbaart die tot de verbeelding spreekt op de duo-cd die hij uitbracht met pianist Wolfert Brederode. Niet dat laatst-genoemde een onbetekenende rol speelt – hij schreef de meeste composities en het is de drummer die daarin meegaat – maar de manier waarop Lijbaart zijn drumstel tot een verlengstuk maakt van de piano, is op zijn zachtst gezegd bewonderenswaardig.
In dat verband is de titel veelzeggend, net als het begeleidend schrijven van auteur P.F. Thomése: ’Samen vormen ze als het ware een nieuw instrument, een soort ’prepaired piano’ . Thomése bracht Lijbaart en Brederode als duo samen toen hij hen vroeg voor de muziek bij de luister-uitgave van zijn bestseller Schaduwkind. Dat vertelkunst geen woorden behoeft, bewezen ze voorts op deze innemende schijf.

Pressquotes:

Few drummers equal Lijbaart’s awareness of sound (….) it forces you to listen carefully – Volkskrant

Just warm, poetic and exciting originals (….) together they form a manoeuvrable, fast tandem for  beautiful music – Parool, 4-star review

With this album two Dutch stylists consolidate their status in the jazz scene – Jazzism

The way Lijbaart transforms his drums into a lengthening-piece of the piano is admirable, to say the least (….) a captivating CD – Trouw, 4-star review

Intriguing, exciting, impressionistic music – HifiVideoTest

This music triggers another way of listening – Jazz, 4-star review

Sometimes, very rarely, one hears a recording that takes you breath away. ‘One’ is such a recording (….) here we definitely have something new – Brabants Dagblad

The outcome is overwhelming – Limburgs Dagblad

An extraordinary album of two gifted musicians – Jazzflits

This is music that takes your breath away. And to, breathlessly, disappear into – from the liner notes by P.F. Thomése

https://joostlijbaart.com/groups/duo-lijbaart-brederode/
https://www.youtube.com/watch?v=hv2JHvj_1xg

The Noo Ones

Jazzpianist Rein Godefroy (1982) komt uit een familie waarin klassieke muziek al eeuwenlang de boventoon voerde, met bekende violisten, cellisten en dirigenten. Zijn vader speelde kerkorgel en zijn moeder klassiek piano. Ook Godefroy startte klassiek, maar op zijn zestiende werd hij aangestoken door het jazzvirus….

Hij nam les bij Jan Reinen en werd, toen hij achttien was, aangenomen op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar hij les kreeg van Rob van Bavel, Rob van Kreeveld en Juraj Stanik. Klassieke lessen volgde hij bij Albert Brussee.
Godefroy beschikt – mede door zijn klassieke achtergrond – over een prachtige pianotechniek, een fluwelen toucher en een eindeloos reservoir aan ideeën. Zijn stijl van musiceren sluit rechtstreeks aan bij trendsetters als Brad Mehldau, Chick Corea en Ahmad Jamal. Al deze invloeden integreert hij in een eigen soepele vorm van improviseren, waarin moeiteloos de meest ingewikkelde ritmes voorbijkomen. Een stijl die nooit opzichtig wordt, maar waarin elke vondst in dienst staat van het muzikale geheel.
Alle composities voor zijn cd heeft Godefroy zelf geschreven. Prachtig is het onderzoekende beginnummer ‘It Will Come’. In ‘Old New’ raakt hij de luisteraar recht in het hart met een gospelachtige improvisatie, die terloops refereert aan het schitterende ‘God Only Knows’ van The Beach Boys. Muziek die je niet meer loslaat. Meeslepend is de ballad ‘Moon’ met zijn geleidelijke melodische ontwikkeling en licht dissonant het spannende ‘Epiphany’.
Een vette pluim verdienen ook de drummer en contrabassist met hun subtiele en alerte begeleiding. Zacht ruisen de bekkens van Pim Dros en donker klinkt het ritmische fundament van contrabassist Guus Bakker.
Uitermate ritmisch zijn ‘Blinkert, ‘Knit Knat’ en ‘Cycle’. Nummers waarin de ritmesectie ook lekker kan grooven. De ultieme verfijning klinkt door in het afsluitende ‘Uninvited’, een stuk dat je als luisteraar vol verwachting achterlaat. Voor Rein Godefroy is een grote toekomst weggelegd.
(Jazzenzo)

http://www.reingodefroy.com
https://www.youtube.com/watch?v=rEPs9EzYpKg

The Noo Ones

The NOO Ones en Wu wei,
grootmeester van de Sheng met
‘Zwerk’

Met Wu Wei de wereldberoemde bespeler van de Sheng, het Chinese mondorgel, in hun midden blijven The NOO Ones het avontuur zoeken. In het nieuwe programma ZWERK bezoeken zij alle uithoeken van het firmament. Muziek van het moment, ter plekke gecreëerde, analoge klankrijkdom en wisselende vergezichten.
Muziek die nieuwsgierig maakt, met een bezetting waarmee het brede klankspectrum, de grote omvang van de instrumenten en diverse klankproducties worden benut. Een unieke combinatie van instrumenten die uitnodigt tot het maken van grote contrasten in dynamiek, beweging, samenklank, sound en tempo, maar ook tot het zoeken, vinden en gebruiken van overeenkomsten.

Over de eerste cd van The NOO Ones schrijft Ton Beetz in Jazzflits: De nieuwe haring is dit jaar moddervet en lekker en dat geldt ook voor deze cd “Nieuwe Haring”, die de luisteraar op het puntje van zijn stoel houdt omdat er elk moment een nieuwe wending kan komen.’ 

Jazzjournalist Eddy Detemeyer omschrijft The NOO Ones als een ‘merkwaardig, nauwelijks te classificeren bandje met een instrumentarium dat je zelfs in een droom niet had kunnen bedenken (bassaxofoon, shakuhachi, viool, steelgitaar, gitaar, sheng en percussie)’ en in een poging om The NOO Ones te classificeren komt hij uit op “kamer-improvisatiemuziek”.

English:

The NOO Ones: new program ‘ZWERK’.

With Wu Wei, the world-famous player of the sheng (the Chinese mouth organ) at their centre, The NOO Ones create a “music of the moment”; rich in sound and one that employs a wide sonic spectrum. The band utilise a unique combination of instruments, something that allows stunning contrasts in dynamics, sound and pace.

“The new cd ‘Nieuwe haring’ […] keeps the listener at the edge of their seat, as a new twist may come at every moment.” Ton Beetz – Jazzflits
“A remarkable band, impossible to classify, and using instruments you could not imagine in your dreams (bass sax, shakuhachi, violin, steel-guitar, guitar, sheng and percussion)”. – Eddy Detemeyer, Jazz journalist

https://youtu.be/LvXxsUsMrj4

www.noo-ones.com

Bezetting:
Wu wei – sheng
Andro Biswane – gitaar
Joost Buis – trombone en lapsteelgitaar
Klaas Hekman – bassaxofoon, shakuhachi, piccolo en fluit
Satyakam Mohkamsing – Indiase viool
Alan Purves – slagwerk en percussie lost and found

BARDOLINO  takes you on the magical tour around the world.

Though they have led successful careers as international classical musicians, the members of Bardolino  are now devoting themselves to a unique fusion project  called „AROUND THE WORLD IN 80 MINUTES „The project  embraces the raw essence of folk music from all around the world: the native Moravia as well as gypsy music or Klezmer, Sephardic songs  or  Peruvian drumming rhythms, and even Scottish fiddling tunes, performed with the sheer quality and accuracy of classically trained musicians.
The musicians  are Pavel Fischer (violinist and former leader of the Škampa String Quartet), cellist Margit Koláčková (former leader of the Talich Chamber Orchestra), accordeonist Jakub Jedlínský (founder member of the Argentinian Tango band ‘The Escualo Quintet’), singer Jana Prochazkova (founder of the Prague Musical School) and the higly versatile artist/percussionist Camilo Caller.

A bit more about the musicians:
Pavel Fischer graduated from Prague Conservatoire and Academy of Performing Arts. He has dained many awards from important international competitions with numerous chambers ensembles. He appeared all over the world (Santory Hall, Carnegie hall, Wigmore Hall etc.)
As the leader of the prestigious Škampa Quartet. For many years he was a guest teacher at the Royal Academy of music in London, from 2008 he became a Profesor of the Royal Northern College in Manchester. Recently he has devoted a great deal of time and energy to composition. His first string quartet „Morava“ was premiered in Carnegie Hall in New York.

Margit Koláčková graduated from Ostrava Conservatoire and Academy of Performing Arts. During her studies she gained numerous awards from prestigious international competitions. Her repertoire is exceptionally broad. She was a member of the Rejcha Piano trio, the Virtuosi di Praga Orchestra and she was leading a cello section at the Talich Chamber Orchestra, and above all she was a long time member at the Kaprálová Quartet of Prague.She has made a great number of TV and radio recordings as well as CD.

Camilo Caller first met with music at the Public Scool of Art in Prague, where he studied the cello for twelve years.During his studies at College he became more and moreinterested in music; he decided to study percussion at Prague Conservatoire.His work takes him acsoss many different genres – he has appeared with number of pop music stars ( Mig 21, Chinaski, Liz Mitchell, Ricky Martin, independent groups – KOA, Čechomor as well as classical orchestras (Czech Philharmonic Orcestra, Prague Symphony Orcestra, and others.

Jana Hrocházková studied singing at Prague Conservatory with Jana Simova and later attended numerous international courses and singing seminars.Apart from interpretation classical music she devotes a great deal of effort to singing jazz and musical(she starred at shows such as The Dracula,Hamlet, The Beast and Beauty etc…)
Recently she has been  a regular guest to the Trio Bardolino projects and she is especially acclaimed for her interpretation of the Janacek songs cycles.

Jakub Jedlinský is a successful accordion and bandoneon player from the young generation. He studied at the Conservatory of Pardubice with Professor Antonín Dvořák and graduated from the University of West Bohemia in Pilsen (Jaroslav Vlach and Jarmila Vlachová jr.) and attended a Master Class at The Academy of Music and Dramatic Arts in Esbjerg, Denmark, with Ass. Professor Jytte von Rüden. Jake won several prizes at Czech and international competitions. Jakub attended international courses and workshops under the guidance of prominent personalities proficient in their field (Bogdan Dowlasz, Jytte von Rüden, Nikolay Sevrjukov). He has made several recordings for Czech Radio (Český rozhlas). He cooperates with significant musical personalities, like Gabriela Vermelho, Pavel Fischer, groupings Escualo Quintet (Tango nuevo), and he regularly performs at music festivals in the Czech Republic and abroad (Austria, Denmark, Germany, Poland).  Jakub Jedlinský started teaching accordion at the Conservatory of Pardubice in 2008.

Thailo is dé jazzviolist van Utrecht. Hij speelt graag swing, gypsy jazz en bossa nova in een modern jasje, geïnspireerd door violisten als Stéphane Grappelli, Jean-Luc Ponty en Aleksey Igudesman. Thailo studeerde klassiek viool aan het HKU Utrechts Conservatorium maar besloot na zijn eindexamen zich meer te gaan richten op wereldmuziek. Tijdens zijn reis langs verschillende muziekstijlen zoals pop, folk en country begeleidde hij regelmatig songwriters zoals Charl Delemarre, Tim Akkerman, Maria Josephine en Youri Lentjes music. Zodoende ontdekte hij zijn improvisatietalent en werd hij verliefd op de wereld van de Jazz!

In oktober 2016 bracht hij zijn eerste jazz EP ‘Body and Soul’ uit en deed op 4 febr. j.l. onze FMF aan tijdens de release-tour.
Deze zomer nam hij zijn tweede CD op: ‘Gargoyle Gipsy’ welke binnenkort verschijnt.
U kunt op 3 nov. getuige zijn van een eerste avondvullende ‘Preview’ van dit album!

zaterdag 28 oktober 2017

BRASKIRI – ‘Killing the Mozzarella’

a Delicious Jazz Dinner!

Why a pickle?
Why a tuba? Why a flugel? Why a piano? Why a drummer? Why the music we make, the story we tell,
the sound we produce?
Simply because we are human.

Since the 90’s, bandleaders Dirk Balthaus and Bert Lochshave been developing and playing their ever growing repertoire . Their debut quartet CD ‘Tales of the frog’ was closely followed by ‘The Healing’. After a short explorative break with other bands, the duo teamed up again with a whole new vision. Lochs’ adventurous and lyrical playing and Balthaus’ refined and colorful touch had further progressed, they complement each other wonderfully and make for a fascinating world of sound.
Their latest, international project Braskiri was founded in 2014. For this they attracted the illustrious Dutch drummer Wim Kegel and the young Norwegian tuba virtuoso Steffen Granly. The debut album from 2015 “Killing the Mozzarella” (released by Berthold Records, Bremen) proved that lyricism, groove and free impro don’t exclude each other, but can create a novel, wonderfully fresh and synergistic mix. After a successful release tour in The Netherlands and Germany, the band is now focusing on festivals and clubs all over Europe.

Quotes from the press: “Monumental ensemble playing” “The album on which they brilliantly set the Jazz tradition on fire…” “…technical brilliance and emotional warmth”

Braskiri plays regularly at European Jazz venues.

Bert Lochs – trumpet 
Dirk Balthaus – piano
Steffen Granly – tuba
Wim Kegel – drums

http://braskiri.nl/what.php
https://www.youtube.com/watch?v=8tFUQfnhGhQ&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=22VOOE98p6M

ARTVARK SAXOPHONE QUARTET

Artvark, een saxofoonkwartet waar het stof vanaf geklopt is. Weg met de stoeltjes! Weg met de lessenaars! Artvark beweegt! Artvark meandert door muzikale tradities en beweegt zich over het podium volgens een geïmproviseerde choreografie. Artvark staat voor vernieuwende eigen composities, eigenzinnige solisten en de avontuurlijke groove van vier saxofoons. Artvark ontroert, stinkt, gromt en suist.
Rolf Delfos (alt sax), Bart Wirtz (alt sax), Mete Erker (tenor sax) en Peter Broekhuizen (bariton sax) mengen hun verschillende achtergronden tot een eensgezind, creatief en origineel geluid: de sound van Artvark!

Na diverse samenwerkingsprojecten brengt Artvark in het najaar van 2017 weer een CD uit puur als kwartet: TRANCE. Dit keer geen eclectisch programma zoals u van ze gewend bent, maar één verhaal in één adem. Vanuit één toon belandt de luisteraar langzaam via een pulserend ritme in een caleidoscopisch weefsel van over elkaar buitelende melodieën en kleurrijke samenklanken. In de rest van 2017 en 2018 gaan de heren met TRANCE op tournee in binnen- en buitenland.

Artvark verbindt werelden en verlegt grenzen, zowel in zichzelf als in hun muziek. Voortdurend op zoek naar meer, blijft Artvark graven, wroetend door de modder, op zoek naar die ene truffel.

info@artvarksq.com
www.artvarksq.com
www.soundcloud.com/artvark / http://www.youtube.com/user/ArtvarkSQ

BIOGRAFIE

Rolf Delfos is docent aan de Conservatoria van Den Haag en Zwolle. Speelt eind 80-er jaren in de HOUDINI’S, het jazzsextet waarmee hij meer dan 15 cd’s heeft opgenomen, o.a. in New York in de beroemde Rudy van Gelder studio. Hij nam gedurende zijn carrière meer dan 100 Albums op o.a. met GINO VANNELLI, Azymuth en Dr Lonnie Smith en is actief in verschillende eigen groepen als THE JAZZINVADERS, DELMONTIS en Licks and Brains, een groove big band, waar hij nagenoeg alle arrangementen voor schrijft en de koers bepaalt. Met de Houdini’s ontving hij eind jaren negentig de prestigieuze Gouden Notenkraker en in 2014 ontving hij de Peter Schilperoort award. In 2017 bracht hij voor het eerst een CD onder eigen naam uit: ‘Road Trip for the last 90 days of your life’. Sinds twee jaar is hij ook betrokken bij theaterprojecten als New York Round midnight en Swinging Harlem. Delfos reist nog steeds de wereld rond met zijn groepen, van Australie tot Zuid Afrika, van Colombia tot Canada. Dit jaar kreeg hij de opdracht om het programma Sophiatown te arrangeren voor small ensemble betreffende composities van Zuid Afrikaanse componisten gedurende de apartheid.

Bart Wirtz studeerde in 2002 cum laude af aan het Rotterdams Conservatorium en vervolgde zijn studie in New York. Bart Wirtz was (mede)oprichter van de bands MONSIEUR DUBOIS , YOUNG SINATRAS en THE VERY NEXT en trad daar jarenlang mee op in binnen- en buitenland. Hij is lid van THE NEW ROTTERDAM JAZZ ORCHESTRA. Vanaf zijn debuutalbum ‘Prologue’ kwam zijn solocarrière in een stroomversnelling. Wirtz won diverse prijzen waaronder de Erasmus Jazz Prize, Leiden Jazzaward, Breda Jazzprijs, 2 Edison nominaties en de Edison Publieksprijs voor zijn album ‘iDreamer’, dat hij in New York opnam met een all-American band met o.a. Nicholas Payton. De track ‘evolution of the Innocent’ belandde op spotify afspeellijst en werd meer dan 3,5 miljoen keer gestreamd. In 2014 kwam de opvolger “interview” waarvoor hij samenwerkte met trompettist Sean Jones. In 2017 kwam zijn meest recente album ‘Beneath the Surface’ uit met een nieuwe band en een nieuw geluid. Het leverde weer een Edison nominatie op en een tournee langs podia en festivals waaronder het North Sea Jazzfestival.

Mete Erker studeerde in 1998 af aan het Koninklijk Conservatorium en werd in hetzelfde jaar door David Liebman uitgenodigd om met zijn band een concert te geven op het North Sea Jazz Festival. In de daarop volgende jaren werkte hij in een grote verscheidenheid aan muzikale samenstellingen, zoals een première in het Muziekgebouw aan ’t Ij van zijn project ‘Near East Up North 2015’ met ensemble ASKO|SCHÖNBERG en de kemence virtuoos Derya Türkan, en de opname van het nieuwe album van zijn hard-core-impro groep ESTAFEST bij het gerenommeerde label BMC in Boedapest in 2016. Het jaar 2017 staat in het teken van de release van drie nieuwe albums: FUCHS, ERKER EN VAN VLIET: Linden, ESTAFEST: Bayachrimae en METE ERKER TRIO: Live!

Peter Broekhuizen studeerde in 1990 bij Ferdinand Povel af aan het Rotterdams Conservatorium. Zijn roots liggen in soul-jazz/funk: o.a. SUE CHALONER’s Soultrain (UK, support act Ray Charles) en CANDY DULFER’s Funky Stuff (Japan/Azië/VS/Europa, div. concerten met Van Morisson & Mavis Staples). Hij speelde wereldmuziek met Lucas van Merwijk’s CUBOP CITY BIGBAND en met RUMBATÁ (o.a. tour Colombia). Met de formatie JAZZERALL van drummer Arend Niks speelde hij impro jazz. Hij bracht vier cd’s uit met zijn eigen band THE AURATONES met o.a. trompettist GERARD PRECENSER (UK) als gast. Momenteel speelt hij in de band van jazz talent KIM HOORWEG en samen met Delfos in THE JAZZINVADERS en DELMONTIS. Laatste project; jazzformatie MESSENGERS REVISITED.

info@artvarksq.com
www.artvarksq.com
www.soundcloud.com/artvark / http://www.youtube.com/user/ArtvarkSQ

PERS QUOTES

NRC over Homelands; “… Vier saxofoons hebben samen meer klankmogelijkheden dan je denkt en bovendien speelt dit kwartet met veel fantasie en zijn de improvisaties eigenwijs zonder dat ze in gefreak ontaarden …”

Jazzenzo over Homelands: “…De vloeiende stroom van ritmische arrangementen ingebed in de Afrikaanse- en westerse muziektraditie zijn stemmig en speels; een vruchtbare bodem voor Rosie’s passievolle teksten … Een bruisend geheel dat dankzij bezielende saxofoonsolo’s van het kwartet uit uiteenlopende dimensies bestaat …”

Jazz Zine over Homelands: “… Artvark dwingt respect af met een krankzinnige perfectie en stuwkracht. Bijzonder is hoe het kwartet het Afrikaanse gevoel voor ritme en melodie zo fantastisch weet te interpreteren met blaasinstrumenten …”

Volkskrant: “… Artvark combineert verbazingwekkend precies spel met groove, durf en sterke solo’s, weldoordachte pakkende stukken, gespeeld met passie. Helemaal hip …”

Kwadratuur (B): “… Het gezelschap hanteert een erg breed muzikaal palet, waar zelfs moderne dans niet in ontbreekt …”

Freistil 31 (Dtsl): “… Mit ‘Whosa Mwatana hat Peter Broekhuizen am Baritonsaxofon einen wunderbaren Folksong zelebriert. Eine feine Reminiszenz und Hommage an die vielen Apartheidsflüchtlinge aus Südafrika …”

Jazzmozaiek (B): “… Een spatje strak in het pak zittende anarchie, veel onderhuidse emotie en een levenslustige shuffle. Bij momenten eigenzinnig, maar bovenal bloedstollend mooi. Adem en soul. Adem in en adem uit …”

Draaiomjeoren: “.. Prachtig in balans, altijd boeiend, uitnodigend aura …”

Leids Dagblad: “… Swingend van het begin tot het eind en het spelplezier straalt er vanaf …”

Friesch Dagblad: “… Er wordt sensationeel gemusiceerd. Telkens is de inhoud melodisch sterk, de solo’s volgbaar en het verhaal spannend …”

Volkskrant (over het project BusyBusyBusy met New Niks): “… IJzersterke samenwerking, opvallende harmonieën en schaamteloos mooi geluid … ensemblespel in optima forma …”

The Daily News Egypt: “… Ze zeggen dat muziek geen grenzen kent, in jazz is dit nog meer het geval. Nederlandse act Artvark speelt niet alleen, maar geeft een voorstelling van zijn kunsten. Letterlijk vanaf de eerste noot is deze band met alleen saxofoons anders dan alle andere. De band snauwt en klopt op het podium, brengt zijn bewegingen en geluid samen in een dans. Als dit gezegd kan worden van jazz muzikanten: ze swingden de tent uit …”

Jazzenzo: “… Innovatieve oorspronkelijk geschreven muziek, dynamiek met vele lagen en met een grote verscheidenheid. Met Artvark Saxophone Quartet heeft Nederland iets fraais te bieden …”

Het Parool: “..De horens van Artvark geven warme en kleurrijke patronen en daarbovenop bedenken ze spannende muzikale verhalen…”

Forte (over de CD van het project ‘Sly Meets Callas’ met klassieke sopraan Claron McFadden): “… Alle saxofoonliefhebbers zouden deze CD moeten kopen. Elk stuk van deze werkelijk meesterlijke CD is een puik voorbeeld van een van de meest uitzonderlijke ensembles: 5 sterren uit 5 …”

Dinsdag 3 oktober was het sextet van trompettist
Gidon Nunes Vaz te gast!
A new most talented generation arrived!

Gidon began playing the trumpet at age eight after unsuccessfully trying the violin at age five. With the support, encouragement and patience of his parents, Rob and Dina, he started trumpet lessons with a good local teacher, Stanley Lokhin. Three years later Gidon started participating in the jazz program of Peter Guidi at the Amsterdam music school. This program gave him the possibility over the years to gain experience playing jazz repertoire and the classic big band repertoire. At age thirteen, Gidon was accepted into the young talent program at the Conservatory of Amsterdam. From this time on his trumpet teacher was Ruud Breuls, an established trumpet player in the Netherlands. Ruud Breuls remained Gidon’s mentor for the next eleven years. At age seventeen Gidon combined his last year of high school with the preliminary year at the Conservatory of Amsterdam. During this year his trumpet teachers were Menno Daams and Jan Oosthof. After successfully finishing high school, Gidon was accepted into the Bachelor (Jazz Trumpet) at the Conservatory of Amsterdam. Four years later he was accepted into the Master (Jazz Trumpet). In 2013 he went on exchange to Boyer College of Music, Temple University, Philadelphia (USA). During this semester his trumpet teachers were Terell Stafford and John Swana. Gidon was also part of the Temple University Jazz Band, directed by Terell Stafford. A highlight during the semester was the performance featuring Jimmy Heath. During the two years of the Master, Gidon has written a thesis on Kenny Dorham. Revealing the unknown life story of this legendary trumpeter and giving clear analysis of Dorham’s playing style. In May 2015, Gidon graduated for his Master, grade 9.5 received.

Other teachers: Willem van der Vliet (trumpet), Erik van Lier (big band/octet), Jasper Blom (small group), Ferdinand Povel, Dick Oatts (instrumental), Tim Warfield (small group), Tanya Darby, Dennis Wasko and Joe Magnarelli (trumpet ensemble), John Clayton, Justin DiCioCio, Don Menza, Matt Harris (big band), Jan Faas, Henk Huizinga (theory), and many more…
Soloist prizes: 2008 Baseline Codarts Jazz Award (given by Hein van de Geyn & Ab Schaap), 2008 Amsterdamse Muziekscholen Prijs (2008 Amsterdam music schools award).

Played with: Dutch Concert Big Band, New Cool Collective Big Band, Jazz Orchestra of the Concertgebouw, BvR Flamenco Big Band, Northern European Jazz Orchestra, Wicked Jazz Sounds, Jazzmania Big Band, CVA Concert Big Band, Temple University Jazz Band, New Generation Big Band, New Amsterdam Big Band, Dreamgirls (musical), Sonny’s Inc., AmBeCo Jazz Orchestra, Bop This!, Gidon Nunes Vaz Quintet/Sextet, Eric Ineke Jazzxpress, Rein de Graaff Quintet (with Gary Smulyan), Koen Schalkwijk Septet, JazzArt Orchestra and many more…

Musici: Jasper van Damme (altosax)
Caspar van Wijk (tenorsax )
Floris Kappeyne (piano)
Steven Willem Zwanink (bass)
Jean-Clair de Ruwe (drums)
Gidon Nunes Vaz (trumpet).

Olaf Keus (drums) werd geboren in Amsterdam en begon percussie en drums te spelen toen hij zeven jaar oud was. Hij studeerde aan de conservatoria van Amsterdam en Rotterdam en volgde ook lessen bij de Conjuncto Folklorico National de Cuba. Verder beoefende hij percussie in Afrika, New York en Brazilië. Hij wordt door wereldsterren vaak gevraagd hen op hun tournees te begeleiden. Zes jaar speelde hij in de band ‘Up Side Down’ van de legendarische saxofonist en zangeres Rosa King; ze hebben 3 albums opgenomen en toerden samen de wereld een paar keer rond. Met ‘Upside Down’ speelden zij vaak met gastspelers zoals Jan Akkerman, Alex Britty, Luther Allison en Hans Dulfer.

Mark Milan (piano/keys) ging in 1992 na het voltooien van de jazz-opleiding aan het Hilversums conservatorium over naar het Rotterdamse Codarts ( afd. World Music), waar hij afstudeerde in 1996. Hij begon zijn professionele carrière toen hij 18 jaar was en werd een vast bandlid van de in Chicago geboren bluesgitarist Ronald Abrams. Hij werd al snel in de muzikale gemeenschap bekend om zijn diversiteit en muzikaliteit. Trad op met vele artiesten, o. a. Rumbatá, Gerardo Rosales, Unisono, Denise Jannah en heeft met ‘Fra-Fra Sound-Big Band’ tours gemaakt in Europa, Afrika, Jamaica, Cuba en Suriname.

4Sure komt voort uit Sur5. Zij mixt Paramaribop en latin jazz met bebop en free jazz. De basis werd gelegd tijdens een samenwerking met de Cubaanse latin-jazz pianist Ramón Valle. De bezetting bestaat thans uit tenorsaxofonist Franklin Caesar, pianist Mark Milan,  bassist Pierre Dunker en drummer Olaf Keus. Het eerste album Brujeria (2003) is nog met toetsenist Robin van Geerke en bevat gastvocalen van Deborah J. Carter en Diana Miranda. 4Sure speelt maandelijks met wisselende gastmuzikanten in de Ruigoordkerk in de Amsterdamse culturele vrijhaven Ruigoord. Naast optredens in het Nederland staat het kwartet ook op jazzpodia in Zuid-Afrika.

Franklin Caesar Breeveld (tenorsax) is een recent lid van de band. Vanaf de jaren 70 is hij actief in de ‘The Dutch jazz en Wereldmuziek’ scene; speelde met Franky Douglas, Ronald Snijders, Surinaams Muziek Ensemble, Fra Fra-Big Band en toerde met Ifan Bondy. Zijn debuut-cd is ‘A Driven Spirit’.

Pierre Dunker (componist en bassist) werd op Curaçao geboren. Zijn passie voor de jazz leidde tot vele optredens met bekende jazz artiesten. De afgelopen 10 jaar speelde hij o.a. met Gary Levy, een saxofonist uit Brooklyn, New York bij Hooks Hut op Curaçao, in deze periode trok Pierre de aandacht van musici in het buitenland. Hij heeft o.a. samengewerkt met Dave Valentin (USA), Avishai Cohen (Israël/VS), Timucin Sahin (USA/Turkije), Izaline Calister (NL/Curacao), Denise Jannah (Nederland), Amina Figarova (USA), Israël Gonzalez (Cuba), Pernell Saturnino (Curaçao en VS), Miles Peña (USA), Michiel Borstlap (Nederland) en Gary Weill (Venezuela). Hij woont nu in Nederland van waaruit hij ook in de rest van Europa optreedt, aan verschillende muzikale projecten meewerkt en ook zijn eigen kwartet heeft. Hij vervangt in 4Sure bassist Pablo Nahar wanneer deze in Suriname is en dat is op 23 september het geval!

Dear music lover!

It shall be our first concert at Fenix Music Factory – one of the most vibrant and hip places in Rotterdam, located just opposite the New York Hotel. A modern concert space and a showroom selling new and refurbished grand and upright piano’s, housing as well the famous Fenix ​​Food Factory on the ground floor (they say the food and drinks are fantastic, which altogether makes it a pretty awesome location!).  We shall be playing jazz, tango and romance – The Seasons by Tchaikovsky, The Seasons by Astor Piazolla and an unforgettable jazz trio by Kapustin. Definitely worth coming!

Looking forward to meeting you there,

Artiom, Dima & Sergey

PROGRAMMA

Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840 – 1893)
   Les Saisons (The Seasons), Op. 37b
   (Arranged by Alexander Goedicke for piano trio)

  1. January:At the Fireside
  2. February:Carnival
  3. March:Song of the Lark
  4. April:Snowdrop
  5. May:Starlit Nights
  6. June:Barcarolle
  7. July:Song of the Reaper
  8. August:Harvest
  9. September:The Hunt
  10. October:Autumn Song
  11. November:Troika
  12. December:Christmas

Pauze

Nikolai Kapustin (1937)
    Piano Trio No. 1, Op 86 (1998)

  1. Allegro molto
  2. Andante
  3. Allegro giocoso

Astor Pantaleón Piazzolla (1921 – 1992)
   The Four Seasons of Buenos Aires (1965 – 1970)
      (arranged by José Bragato, for piano trio)

  1. «Primavera Porteño» (spring)
  2. «Verano Porteño» (summer)
  3. «Otoño Porteño» (autumn)
  4. «Invierno Porteño» (winter)

Het Nouvelle Philharmonie piano trio bestaat uit Artiom Shishkov(viool, de winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel)
Dima Tsypkin (cello, de winnaar van de Internationaal Brahms Concours) en Sergey Smirnov (piano, de winnaar van de Internationaal Concours in Takasaki). Zij zijn allen afkomstig uit Minsk in Wit-Rusland en hebben het trio in 2013 opgericht met het doel om de luisteraar een spannende en nieuwe dimensie in kamermuziek te bieden. Zij streven ernaar klassiekers van de wereld te combineren met hedendaagse minimalistische werken, maar spelen ook pop- en rockmuziek. Over de buitengewone kwaliteit van hun spel kan van alles worden geschreven, maar hen beluisteren zegt oneindig veel meer dan woorden kunnen uitdrukken. Om toch een indruk te krijgen, volgt hier een fragment uit een recensie van het programma ‘de Seizoenen’ dat ze al eerder in Antwerpen hebben gebracht en ook hier zullen spelen. “Voor de pauze brachten zij Les Saisons van Tsjaikovski in een bewerking van Alexander Goedicke waarin alle maanden worden vertolkt. Dat het hier om bijzonder talent ging, werd reeds op het einde van de maand januari duidelijk. Hoe koud de wind ook woei en sneed, de viool woei en sneed melancholisch mee. Dat deze muziek het trio op het lijf geschreven is, hangt ongetwijfeld ook samen met hun eigen beleving.”
Een andere wereld
Na de pauze spelen ze het Piano Trio No. 1, Op 86 (1998) van Nikolai Kapustin dat bestaat uit de delen 1. Allegro molto, 2. Andante en 3. Allegro giocoso. Vervolgens keert het thema van de seizoenen terug, zij het in land waar het klimaat het tegenovergestelde is van dat in Rusland. Het concert wordt namelijk afgerond met de ‘De vier seizoenen van Buenos Aires’ van Astor Pantaleón Piazzolla (Arrangement Bragato, b.1915 for piano trio).
*De Seizoenen van Tsjaikovski, oorspronkelijk pianomuziek, is nu te horen in bewerking voor pianotrio. Tsjaikovski schreef in één jaar tijd de twaalf korte stukken die de namen van de maand dragen. Ze werden maandelijks in het tijdschrift ‘Nouvellist’ geplaatst. De uitgever koos voor de combinatie poëzie en muziek. Prachtige Russische Romantiek op basis van een gedicht de maand verklankt wordt.
**Nikolai Kapustin (geboren in 1937 in de Oekraïne) werd opgeleid als klassiek pianist op het Conservatorium van Moskou door Alexander Goldenweiser (één van de legendarische pianisten van de Russische pianoschool). Tijdens de jaren 50 verwierf hij bekendheid als jazz-pianist. Als componist combineerde hij beide stijlen, waar hij het jazz idioom in klassieke structuren gebruikte, zoals de sonate, de suite en de preludes en fugas.
Kapustin’s pianomuziek is in technisch opzicht fenomenaal, en als pianist heeft hij de bijpassende techniek. Hij is nog steeds de belangrijkste vertolker van zijn eigen muziek, niet alleen omdat het zijn eigen composities zijn maar ook omdat zijn opnames blijk geven van enorme technische en muzikale kwaliteit.
Zijn componeerstijl is overbruggend en behoort tot de ‘derde generatie’ trend van de laat 20ste eeuw. Klinkt zijn muziek meer als jazz dan als klassiek? Dat hangt af van de oren die luisteren. De klassiek geoefende oren hoort de weldaad aan jazz invloeden en voelt zich gesterkt door het bestaan van partituren die de subtiliteit en ritmische complexiteit uitbeelden. De jazz musicus voelt waarschijnlijk het tegenovergestelde: het mag dan op meerdere momenten jazzy klinken, maar het is het niet echt. Beide zijn vol bewondering dat Kapustin ieder klein detail op papier heeft gekregen. Het opschrijven van zijn muziek is waarschijnlijk op zich al voldoende reden om hem niet te scharen tot de mainstream jazz cultuur. Echter, dit is muziek die alleen kan worden geschreven door iemand die een overvloed aan ervaring heeft met het spelen van jazz en improviseren, en tegelijkertijd alleen op papier kon worden gezet door iemand met een gedegen klassieke training.
Hoe ziet Kapustion zichzelf? “I was never a jazz musician. I never tried to be a real jazz pianist, but I had to do it because of the composing. I’m not interested in improvisation–and what is a jazz musician without improvisation? All my improvisation is written, of course, and they become much better; it improved them.”

Pianist Sergey Smirnov (1980) studeerde in 1998 aan de Belarusian Academy of Music af en besloot zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Daar behaalde hij zijn master als solopianist in 2006. Sergey is een soort creatieve duizendpoot die zich naast een carrière als solopianist ook ontpopt heeft tot een getalenteerd orkestpianist. Zijn repertoire gaat van Bach tot hedendaags. Ook buiten Europa mocht hij zijn talent reeds tonen. Zo trad hij op in Japan waar hij laureaat werd in de Takasaki International Art and Music Competition.

Artiom Shishkov (1984) begon viool te spelen toen hij slechts vijf jaar oud was. Zijn talent werd reeds vroeg herkend. Toen hij acht jaar oud was, debuteerde hij als solist bij de Belarusian State Philharmonic. In 2007 studeerde hij af aan de Belarusian State Academy of Music, waarna hij zijn studies vervolledigde aan de Vienna University of Music and Performing Arts. Hij was laureaat in vijftien internationale muziekwedstrijden, waaronder de Koningin Elisabeth Wedstrijd (finale 2012).

Cellist Dima Tsypkin (1980) studeerde aan de Belarusian State Academy of Music in Minsk. In Frankrijk, aan het Conservatoire Supérieur de Paris CNR zette hij zijn studies verder. Hij speelde vooral in kamerorkesten waarmee hij door een groot deel van Europa toerde. Zijn repertoire bestaat vooral uit Haydn, Dvorak, Schumann en Voegelin. Hij won reeds meerdere prijzen, waaronder een derde plaats in de International Johannes Brahms Chamber Music Competition. Als orkestmuzikant mocht hij onder grote namen werken zoals Zubin Metha, Placido Domingo en Lorin Mazel.

https://nouvellephilharmonie.tumblr.com
www.youtube.com/nouvellephilharmonie
www.nouvellephilharmonie.com

zaterdagavond 13 mei 2017, 20:15 uur
Recital van de Georgische concertpianiste
Ketevan Sharumashvili

Info:
Ketevan Sharumashvili was born in 1986 in Tbilisi, Georgia, and studied at Zacharia Paliashvili Music Gymnasium for Highly Gifted Children under Dodo Tsintsadze from 1999-2004. In 2004 she entered Tbilisi State Conservatory under Prof. Nino Mamradze and later Bejan Namgladze from 2004 till 2010.
In her first piano competition – at the young age of 14 – she received the 1st Prize at the Rubinstein Competition in Paris, France. At 15, she came 3rd in the Konzerteum competition in Greece, and in 2010, she won Gold Diploma, the Special Prize of the Jury and the Fundacion Eutherpe special prize in the Pianale competition in Germany.
In 2008 she was awarded a scholarship to study for an MA in Georgia from the President of that country, Mr Micheil Saakashvili. Later she received a scholarship from pianist Eteri Anjaparidze, for being the best participant in her Master classes. Once she finished her studies in Georgia, Ketevan received a full scholarship to pursue doctoral studies in Hamburg, Germany from KAAD as a concert pianist and where she also taught compulsory piano studies to music students.
She was laureate in A. Napolitano international competition and M. Monopoli prize competition in Italy and Lagny-sur-Marne competition in France in 2011. In addition, she was awarded the Audience Prize at the final concert played with the orchestra after having been selected by Konstantin Scherbakov on the Weimar Masterclasses. At the Viotti competition in Vercelli, Italy, in 2010 Ketevan won the Diploma and Soroptimist Prize.
From 2011 to 2013, she was a student at the University of Music and Drama in Hamburg, with Professor Ralf Nattkemper and later with Professor Marian Migdal. She also studied in Zurich under Professor Konstantin Scherbakov. And from 2014 to 2016, she has been studying at the Amsterdam Conservatoire, under the guidance of Prof. Naum Grubert and Jan Wijn.
She has taken Master Classes with many great pianists such as Paul Badura-Skoda, Dmitri Alexeev, Boris Berman, Klaus Hellwig, Susan Starr, Choong Mo Kang, Peter Donohoe, Akiko Ebi and Joaquin Soriano.
Ketevan has vast international experience, and has performed and is still performing solo recitals in Georgia, Germany, Spain, the Netherlands and Italy.

Programm:

D.Scarlatti        2 Sonatas k.213 d moll, k.427 G dur

A.Skriabin        Etude op.8 no.10 Des dur

F. Liszt            – Concert Etude S.145 no.2 ‘Gnomenreigen’ 
                        – Grandee études de Paganini no.6
                        – Paraphrase de concert sur Rigoletto 
A. Ginastera
                       Danzas argentinas op.2
                           1. Danza del viejo boyero
                           2. Danza de la moza donosa
                           3. Danza del gauch matrero 
Pause 

F. Chopin         Andante spianato et grande polonaise brilliant

S. Prokofiev     Sonata 2 in d

zaterdagavond 6 mei 2017, 20:15 uur
De Fenix Music Factory wordt ook regelmatig verhuurd voor andere concerten en evenementen.

Zo gaf de energieke Kroatische concertpianist Milenko Veselinovic op zaterdag 6 mei om 20:15 uur een inspirerend recital met werken van F. Liszt en hemzelf.
Info:
Milenko Veselinovic has established himself as a highly talented pianist with a rare ability to improvise. His style of playing as well as composing is inspired by the great pianists from the Romantic period. Milenko’s repertoire includes: Liszt, Mussorgsky, Chopin, Schumann, Rachmaninov, Bach, as well as his own compositions.
Resume
2002 – present:  Regular performances at various festivals; concerts in The Netherlands and abroad (France, Italy, Croatia, etc.)
1992 – 2001       Regular performances in the Kurhaus (Scheveningen), with classical programs and own compositions.
During this time, Milenko also performed Bach as a special guest to the Prinses Christina Concours.
1991                   Moved to The Hague, where he performed his first concert with his own compositions.
1988                   Started composing music for film and theater. Regular performances during concerts for radio and television.
1987                   Participated in an international competition in Italy, where he won his first award.
1982 – 1986       Graduated from the music conservatory of Novi Sad, Yugoslavia, where he studied with professor Arbo Valdma.
1979                   Milenko’s first concert with the Symphony Orchestra of Dubrovnik (Grieg, Tchaikovsky, Liszt).
1973                   First major performance (Mozart), wich was broadcasted by National Television.
1971                   Started music school in Dubrovnik.
1970                   Milenko began playing the piano, at 5 years old.
1965                   Born into a musical family in Dubrovnik, Croatia.

zaterdag 22 april 2017 presenteerde meestergitarist Livio Gianola  zijn nieuwe CD ‘Solo a Poniente’ in de FMF!!

                                                                                            (english below)
Livio Gianola komt uit het Italiaanse Bergamo waar hij klassiek gitaar en compositie studeerde. Hij is een buitengewoon begaafde componist/gitarist die (zeer uitzonderlijk) met verbazingwekkend gemak een 8-snarige gitaar bespeelt. Zijn composities zijn zeer toegankelijk en zijn spel is kenmerkt zich als warm, dynamisch en virtuoos. Hij is de enige niet-Spanjaard die muziek componeerde voor het prestigieuze Spaans Nationaal Ballet. In 14 jaar samenwerking met de beroemde danser Antonio Canales  schreef hij de muziek voor de megaproducties “Torero” (1992), “Narcissus” (1995), “Gypsy” (1996), “Minotaur” (2002), “Bailaora” (2004) en “Bohemia” (2006).
Livio Gianola speelde in belangrijke zalen zoals het Concertgebouw in Amsterdam, het Théâtre des Champs-Élysées in Parijs, het Teatro de la Zarzuela in Madrid, Lope de Vega in Sevilla, Bunka Kaikan in Tokyo, het Teatro Colón in Buenos Aires, de Philharmonie in Keulen, het Grand Theater in Shanghai en het Dionysus theater bij de Acropolis in Athene.
Hij trad op bij belangrijke evenementen als solist en in diverse formaties, zoals het “Foro Popular” in Barcelona, de “Bienal de Flamenco” in Sevilla en het “Festival di San Remo”.
Ook was hij te zien en horen in diverse TV programma’s, zoals voor de RAI in Italië, RTSI (Zwitserland), TVE (Spanje), VPRO (Nederland), enz. Livio schreef ook muziek voor film (winnaar in het Rimini Film Festival) en componeerde tevens klassiek werk zoals het “Concert for guitar & orchestra” en de “Levantine Suite” voor gitaar en orkest.Livio Gianola bracht recent twee nieuwe albums uit, waarvan “Otro Sitio” de eerste was, met fluit,bandoneon, viool, vocals, bas, en percussie.
“Solo a Poniente”: is het nieuwste  solo album met een prachtige variatie aan latijnse stijlen van Europees tot Midden- en Zuid Amerikaans. Beide albums zijn in Nederland geproduceerd door Live In Europe BV dat Livio Gianola internationaal vertegenwoordigt.
English:
Livio Gianola lives in Bergamo (It) where he studied classical guitar and composition. He is an exceptionally gifted composer/guitarist who plays an 8-string guitar with amazing ease. His compositions are very accessible and his playing is warm, dynamic and virtuoso. He is the only non-Spaniard to ever write music for the prestigious Spanish National Ballet.
In 14 years of close cooperation with world famous dancer Antonio Canales he wrote the music for the mega productions “Torero” (1992), “Narcissus” (1995), “Gypsy” (1996), “Minotaur” (2002), “Bailaora” (2004) and “Bohemia” (2006).Livio Gianola played in important music halls like the Concertgebouw in Amsterdam, the Théâtre des Champs-Élysées in Paris, the Teatro de la Zarzuela in Madrid, Lope de Vega in Seville, Bunka Kaikan in Tokyo, the Teatro Colón in Buenos Aires, the Philharmonie in Cologne, the Grand Theater in Shanghai and the Dionysus theater near the Acropolis in Athens.He participated in important events as a soloist and in various formations, like the “Foro Popular” in Barcelona, the “Bienal de Flamenco” in Seville and the “Festival di San Remo”.
Livio appeared in a number of TV programmes, like for RAI in Italy, RTSI (Switserland), TVE (Spain), VPRO (Netherlands), etc. Livio also wrote music for film (winner at the Rimini Film Festival). And he composed classical oeuvre like the “Concert for guitar orchestra” and the “Levantine Suite” for guitar and orchestra.Recently Livio Gianola released two new albums, of which “Otro Sitio” was the first, accompanied by flute, bandoneon, violin, vocals, bass, and percussion.
“Solo a Poniente” is the latest solo album offering a rich variety in Latin styles from Europe to Central and South Amerika. Both albums have been produced in the Netherlands by Live In Europe BV, international agents for Livio Gianola.

https://www.youtube.com/watch?v=MlDMqCinFe0

https://www.youtube.com/watch?v=YbESPrVIwCE

      

vrijdag 7 april j.l. was Banda Fulô in de FMF!!

Banda Fûlo, opgericht door Floor Polder ( NL) en Elizabeth Fadel (BR), staat garant voor een groovy mix van Braziliaanse muziek; Frevo Maracatu, Choro, Samba en Baião. Vooral hun eigen composities zijn levendig en speels, denk aan de muziek van Hermeto Pascoal of de Amerikaanse band ‘Forró in the Dark’.
De muziek is heerlijk bij mooie zonsondergangen op dansavonden maar ook om lekker naar te luisteren!
Floor en Elizabeth werken beiden op de Braziliaanse muziekschool van Nederland: EPM Holanda in Rotterdam, een kleine dochter van de choro school ‘Escola Portagil’ van Rio de Janeiro. Daarnaast organiseren ze de maandelijks terugkerende jamsessies met Braziliaanse muziek in hun huis ‘Casa das Flores’.
Floor studeerde af in 2013 voor Jazz en Latin muziek aan Codarts, het conservatorium van Rotterdam. Haar liefde voor Braziliaanse muziek ontstond tijdens een project week aldaar. Ze heeft hierna 5 reizen gemaakt waar ze studeerde bij o.a. Antonio Rocha en Rodrigo Y Castro en optrad met haar ‘Trio Sodade’ project.
Elizabeth heeft haar Bachelor ‘Piano’ behaald bij de vermaarde Russische Pianist Olga Kiun in Curitiba (BR). Vervolgens heeft ze klavecimbel en oude muziek gestudeerd met aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
In 2011 nam ze de CD ‘Divertimento’ op met de mandoline speler Daniel Migliavacca. Daarnaast speelt ze o.a. met Ceumar, Camilla Costa en Nelson Latif.
De ritme-sectie van Banda Fulô bestaat uit de Braziliaanse bassist en gitarist Breno Viricimo, die o.a. bekend is als begeleider van Lillian Vieira, maar ook successen boekt met zijn eigen band ‘Mabassa’, waarin hij gitaar speelt en zingt.
Drummer Olaf Keus uit Amsterdam is al jaren thuis in de Braziliaanse muziek en speelt o.a. met Ceumar, Camilla Costa en Nelson Latif. Olaf heeft zijn eigen bands, het Latin&Jazz Quintet ‘Okaku’ en ‘4Sure’. Daarnaast speelt hij in de Bijlmer Steelband en de bands van Ronald Snijders en Mike del Ferro.

Floor Polder – Dwarsfluit / Pífano
Elizabeth Fadel – Piano / Melodica
Breno Virícimo – Basgitaar / Gitaar
Olaf Keus – Drums / Percussie
speciale gast:
Lucas Figueiredo Santana – Saxofoon / fluiten

       

www.youtu.be/sPBucFbUXY0

zondag 5 maart j.l. CD-release concert van het ÆON Trio: ‘ELEGY’ 

ÆON Trio is: cellist Maya Fridman from Russia, pianist Atzko Kohashi from Japan and bassist Frans van der Hoeven from Netherlands. Maya’s roots lie in classical music, whereas those from Atzko and Frans in jazz. Despite the differences in their nationalities, cultures and backgrounds, they found common ground in their music. ÆON Trio’s music reflects the harmony and dissonance found in the traditions of classic and jazz, and East and West, via our common language – improvisation.
Atzko Kohashi was born and raised in Japan and currently resides in Amsterdam, The Netherlands. She started her classical piano studies during childhood and has been improvising and composing since. She is a self-taught jazz pianist. As a student studying law in Keio University, Tokyo, she was an active member of the jazz big band, Keio Light Music Society. From 1994 to 2001, Atzko lived in New York, where she learned from jazz master Steve Kuhn. Her music was influenced by this association. In 2001 Atzko moved back to Tokyo, where she played regularly with numerous jazz musicians. Aside from giggling in jazz clubs, she also worked for C.G. animation and radio drama music as a composer and a player.
In 2005, she moved to Amsterdam, and released her first album Amstel Delight (PJL 2005): a trio recording with her longtime collaborators in Japan. In 2009, she formed a duo with Dutch bassist Frans van der Hoeven and released the duo album Amstel Moments (BJL, 2009) followed by Waltz for Debby (Toniq 2013). Those albums were well received by numerous critics and music lovers-“European taste with Japanese flavor” “Warm, Natural and human”.

Born in 1989 in Moscow, Maya Fridman is a talented young artist residing in the Netherlands. From the early years in playing cello, Maya was recognized as a prodigy and was taken under the hood of the Foundation of Yuri Bashmet, where she took part in TV and radio programs. While studying at the Moscow State College of Music named after A. G. Shnittke, she was awarded as the First Prize Winner in the International Festival of Slavic Music among many other reputable awards.
In 2010 she has been granted admission at the Conservatory of Amsterdam where she studied under professor Dmitry Ferschtman. Here, on the 10th of June 2016 Maya successfully finished her Master’s Degree with cum Laude. During those six years Maya has participated in several masterclasses and has worked with artists such as Jakob Kullberg, Mats Lidström, Anner Bylsma, Ernst Reijseger, Alexander Buzlov, Malcolm Bilson, David Geringas, Efren Lopes, Frances-Marie Uitti, David Cohen, Gary Hoffman and Pieter Wispelway. Due to her vast musical interests, Maya had always a passion for improvisation and playing diverse musical styles. For the last five years, she has been performing regularly in the Netherlands and Germany. Her projects include a successful collaboration with a composer Jyoti Verhoeff. in December 2013 Jyoti and Maya both became finalists of the Grote Prijs van Nederland, where Maya was awarded the Best Musician of 2013 Prize.  She accompanied many great musicians and ensembles like Harry Sacksioni, Faun and Cesair, and the Dinosaur trio. In 2015 she released first album “The Invisible link” which she recorded together with Daniël Kool under TRPTK. Her latest album will feature her own arrangement of Prokofiev’s opera “The Fiery Angel” for cello and piano on which she worked together with Artem Belogurov.

Born in Netherlands, Frans van der Hoeven has had a remarkable career that has earned his significant international acclaim. He began classical guitar studies at the age of 9 and became interested in jazz music in high school. Studying contrabass at Conservatorium Rotterdam in the Netherlands, he quickly established a reputation as a formidable talent. Since that time, he has worked with numerous musicians such as Clark Terry, Woody Shaw, Barney Wilen, Jack deJohnette, Eivind Aarset, Harry Sweets Edison, Art Farmer, Ronnie Cuber, Tom Harrel, Lee Konitz, Dee Dee Bridgewater,Toots Thielemans, Billy Hart, Teddy Edwards, Kurt Rosenwinkel and other jazz masters. He has recorded with: The Toon Roos Quartet, Rob Madna, Jesse van Ruller Trio, Han Bennink, Diederik Wissels & David Linx, Art Farmer, Charlie Mariano, Benjamin Herman, Fairouz, Lew Tabackin, the Dutch Jazz Orchestra and others. Having toured and recorded with such great jazz masters, he has developed his musical career. In 1996, he started his solo project, Drum ’n Double Bass, and recorded his first solo album First Flight: On this recording he played various instruments including double bass, keyboards, guitar, drums, percussion, computer programming and voice. Frans currently plays in Tineke Postma Quartet, which has won for their album The Dawn of Light the Dutch Edison Jazz National award in 2011. He also has performed around the world at a steady pace with various musicians including Jasper Blom quartet, Jesse van Ruller Trio, Jeroen van Vliet Trio- Sikeda and Zeelandsuite, Eef Albers Trio, Fay Claasen Band and more. He has joined many international jazz festivals: North Sea Jazz (Netherlands), Nice Jazz Festival (France), Victoria Jazz Festival (Spain), Pori Jazz Festival (Finland), Tokyo Jazz Festival (Japan) and many others. He has also been a member of European Jazz Trio for more than 20 years and the trio frequently tours Japan and Korea. He also teams up the duo/trio with Japanese pianist Atzko Kohashi and drummer Sebastiaan Kaptein, which got a favorable recognition among many jazz critics and fans. He currently teaches at the Conservatory of Amsterdam.

www.fransvanderhoeven.com

www.mayafridman.com

www.atzkokohashi.com

Hanna Shybayeva

‘Usually we, classical musicians are difficult about taking the risk of putting a real live performance onto a recording because we want to be recorded in a “perfect style”. I was amazed and enchanted by the concept of the „Studio-Konzert“ in the famous Bauer Studios (where people like Keith Jarrett and Chick Corea sat down for their recordings). For me live performance is the impulse for energy which can not be compared with a studio atmosphere.
On February the 29th 2016 I sat down at the Steinway Grand in the big Studio of the Bauer-Studios in Ludwigsburg to be the first classical musician to experience the ‘Studio Konzert’ concept, playing a live concert that was recorded direct to the analogue Studer-tape-machine, giving me no chance to think about a post-production or any possible edits and therefor (even though scary) giving me a very liberating feeling. I also followed a certain sound idea which was haunting me for a long time – I wanted to be recorded direct and close to the instrument with almost no reverb so that with this LP one gets the feeling as if I am playing in their living room and just for them.

I’d love to invite all of you the celebrate the result of this production with me on the 3d of december in the Fenix Music Factory Rotterdam!’

‘There will be a very Special Act following my solo performance as I invited a dear friend and colleague, an amazing Italian jazz pianist Gianluca di Ienno to join me and we will be celebrating Music in general with our two piano project Pianologues!’